Värinautit ja monialaiset oppimiskokonaisuudet

Uusi OPS 2016 pyörii varmasti mielessä yhdellä jos toisellakin opettajalla nyt lukuvuoden alussa. OPS 2016 tuo mukanaan myös monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK:t), joita kaikki peruskoululaiset ympäri Suomea tulevat tästä eteenpäin toteuttamaan yhden tai useamman lukuvuoden aikana. 

Värinautit ovat mainio aihe monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, niin ainakin toivomme. Tässä muutamia ideoita, joista voit soveltaa omasi, joka sopii sinulle ja opetusryhmällesi. Jos innostut aiheesta mutta kaipaat lisää ideoita, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostilla (info@varinautit.fi), niin voimme auttaa ideoinnissa. Lisäksi olisi mukava kuulla kokemuksia tällaisista MOK-kokeiluista.

VÄRINAUTTI-MOK (äidinkieli, kuvataide, draama)
– Tutustukaa Värinautteihin “Tutustu Värinautteihin” -materiaalin avulla.
– Ryhtykää kaikki Värinauteiksi MOK:n ajaksi.
– Voitte keksiä itse fiktiiviset Värinautti-hahmot. 
– Keksikää yhdessä, mitä tarkoittaa olla Värinautti (värien huomioimista kaikessa toiminnassa, värihaasteita, väritutkimuksia, värinauttiperinteiden ylläpitämistä).
– Tehkää pienoisnäytelmiä, joissa esiintyy Värinautti. 
– Tehkää Värinautteihin liittyviä tehtäviä ja lukekaa tarinoita, joita löytyy nettisivuilta. 

UTTI-MOK (äidinkieli, historia, kuvataide)
– Tutustukaa Värinautteihin ja Uttiin tutustumismateriaalien avulla.
– Rakentakaa Utin kaupunki joko askarrellen tai tarinoiden avulla. 
– Utti on fiktiivinen kaupunki, mutta voisiko se myös olla olemassa? Tutustukaa myös todelliseen Utin kaupunkiin.
– Miettikää fiktion ja ei-fiktion eroja kirjallisuudessa. 
– Tutustukaa Utin asukkaisiin varsinkin henkilöhistorioiden avulla. 
– Ruvetkaa historijoitsijoiksi. Mitä saatte selville Utista asukaskorttien avulla?
– Kirjoittakaa tarinoita Utissa. Käyttäkää valmiita hahmoja tai keksikää uusia. 

VÄRI-MOK (kuvataide, luonnontieto, äidinkieli, liikunta)
– Järjestäkää väriviikko.
– Valitkaa joka viikonpäivälle väri ja suunnitelkaa koulupäivänne sen ympärille. Värit voivat liittyä kaikkeen päivän toimintaan ja värin ympärille on helppo integroida tehtäviä eri oppiaineisiin liittyen. 
– Tutustukaa värioppiin ja siihen, miten värit syntyvät.
– Kerätkää luonnosta tai ympäristöstä vain tietyn värisiä asioita.
– Keksikää uusi värileikkejä.
– Värittäkää värityskuvia tiettyjen sääntöjen mukaisesti. (Esim. parin kanssa niin, että parit värittävät aina saman kohdan kuvasta toisen valitsemalla vastavärillä).
– Puhukaa eri väreihin liittyvistä mielikuvista, lempiväreistä ja siitä, mitä eri värit tarkoittavat eri tilanteissa.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *